Binnenkort in Museum Jan Cunen

Powervrouwen in Museum Jan Cunen!

donderdag 23 februari 2017
1 oktober 2017 t/m 14 januari 2018

Het Powervrouwen-thema start met drie exposities: Vrouwen van Oranje - Portretten van vijf koninginnen’, 'Naakte emotie - Fotograaf Micky Hoogendijk, ‘Iconisch -Sculpturen van Margot Homan’ en de presentatie ‘De pil van Oss!’. Met de heropening van het vernieuwde Museum Jan Cunen op 30 september 2017 luidt het museum een periode in die in het teken staat van ‘powervrouwen’: zowel vanuit artistiek oogpunt als vanuit een maatschappelijke context. Tentoonstellingen, educatieve projecten en randprogrammering worden gekleurd door dit thema: de kern vormen vrouwen die in de kunsten of maatschappij een inspirerende, richtinggevende of verbindende rol spelen of hebben gespeeld.


Vrouwen van Oranje – Portretten van vijf koninginnen

De tentoonstelling ‘Vrouwen van Oranje -Portretten van vijf koninginnen’ geeft een historisch overzicht van vijf generaties powervrouwen: de Nederlandse vorstinnen Emma, Wilhelmina, Juliana, Beatrix en Máxima. Tegelijkertijd biedt de expositie een uitgebreid kunsthistorisch overzicht van diverse kunstenaars, stijlen en media van eind negentiende eeuw tot nu: Emma poseerde voor Jan Toorop, Thérèse Schwartze portretteerde Wilhelmina, Juliana stond portret voor Sierk Schröder, Marte Röling legde Beatrix vast, en Erwin Olaf Máxima. Deze portrettengalerij geeft bovendien inzicht in de wijze waarop de vrouwen zich door de jaren heen aan de toeschouwer presenteerden. 

   

(Andy Warhol - Beatrix, 1985, collectie Triton Foundation)    (Erwin Olaf - Her Royal Highness Princess Máxima 
                                                                                                 of the Netherlands, 2011, collectie RWD)          

Museum Jan Cunen in Oss is verheugd de nieuwste officiële portretfoto van koningin Máxima door Erwin Olaf te mogen presenteren in de tentoonstelling Vrouwen van Oranje - Portretten van vijf koninginnen. De foto werd op 18 april 2017 genomen ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van koning Willem-Alexander. Niemand minder dan Erwin Olaf werd gevraagd Máxima te portretteren. Niet eerder werd de koningin op deze wijze vastgelegd: een frontaal portret, heel close, waarin alle aandacht naar haar gezicht uitgaat. Máxima’s uitstraling is glamoureus en toegankelijk tegelijk, krachtig en gracieus. 

  
(Maxima, Erwin Olaf, 2017)                                         




(Persmoment onthulling portret, [Joris Fotografeert])


Naakte emotie - Fotograaf Micky Hoogendijk
Haar werk is meer dan alleen fotografie. De gelaagdheid in Micky Hoogendijks magische foto’s geeft diepgang: “Ik voer zowel mezelf, als mijn onderwerpen mee op een provocerende reis, met fundamentele vragen over het leven en ons bestaan tot gevolg”, zo zegt de vanuit Los Angeles werkzame Hoogendijk. Na een carrière als model en actrice vond zij in de fotografie haar bestemming. In haar vrouwbeeld geeft ze ook zichzelf bloot: haar persoonlijke kracht en kwetsbaarheid komen er in samen. Micky Hoogendijk is de vrouw die zij fotografeert.

  
(Micky Hoogendijk - Sunlight I, 2014,                            (Micky Hoogendijk - Princess, 2015, 
  ©mickyhoogendijk)                                                ©mickyhoogendijk

Iconisch - Sculpturen van Margot Homan
De van origine Osse beeldhouwster Margot Homan brengt met de expositie ‘Iconisch - Sculpturen van Margot Homan’ bronzen en marmeren vrouwengestalten naar Museum Jan Cunen. Haar beelden ogen klassiek en verleidden de beroemde kunsthistoricus Ernst H. Gombrich ooit tot de uitspraak: “Het is werkelijk een troost dat een dergelijk meesterschap nog bestaat.” Homan weet de vrouw op iconische wijze neer te zetten: universeel en geïdealiseerd, waardoor er een bovenmenselijke sfeer rond haar beelden hangt. 

  
(Margot Homan - Gevleugelde gedachte,1978,          (Margot Homan - Who needs wings, 2016, collectie 
particuliere collectie)                                                     van de kunstenaar)



De pil van Oss!
De presentatie ‘De pil van Oss!’ verhaalt over de betekenis van de anticonceptiepil voor de vrouw. Wat voor velen onbekend is, is dat deze in 1962 in Oss werd geïntroduceerd door Organon, het huidige MSD. De pil is van enorme invloed geweest op het onafhankelijkheidsstreven, het zelfbewustzijn en de ontwikkeling van de vrouw. Museum Jan Cunen combineert objecten uit het archief van MSD met verhalen uit Oss.


(Sjef Hoogstede - Ode aan de pil, 2015) 

Inschrijven nieuwsbrief

Email: