Iconisch - Sculpturen van Margot Homan

T/M 14 JANUARI 2018 

De sculpturen van de in Oss geboren beeldhouwer Margot Homan (1956) verleidden de beroemde kunsthistoricus Ernst H. Gombrich ooit tot de uitspraak: “Het is werkelijk een troost dat een dergelijk meesterschap nog bestaat.” Van krachtig in brons tot kwetsbaar of sereen in marmer, Homan weet in haar sculpturen de vrouw op iconische wijze neer te zetten: universeel en geïdealiseerd, waardoor er een bijna bovenmenselijke sfeer rond haar beelden hangt. Tegelijkertijd zijn deze powervrouwen door hun bezielde emotie uitgesproken menselijk. Homan: “De expressie van een rug is voor mij even belangrijk als die van een gezicht: uit ieder lichaamsdeel spreekt gevoel.” 


(Gevleugelde gedachte - Margot Homan, 1978)

Met haar vormentaal en vakmanschap plaatst Margot Homan zich in een eeuwenoude sculpturale traditie. Gesteund door haar kennis van de anatomie ontstaan haar figuren vanuit een idee of concept. Naar model werkt ze zelden. “Het gaat mij er niet om dat de verhoudingen honderd procent kloppen, maar dat een houding of beweging waarachtig overkomt.” Homans vrouwfiguren zijn vol dynamiek, vertonen soms haast mannelijke trekjes en zijn zowel gevoelig als krachtig. “Ik zoek naar een balans tussen tegengestelden, tussen het hogere en het puur menselijke, tussen het mannelijke en het vrouwelijke, tussen strijd en aanvaarding, emotie en berusting.” Haar beelden zijn verstilde momenten in een bewogen leven.

(Verbondenheid, Anima Animus - Margot Homan, 2011)

Inschrijven nieuwsbrief

Email: