Kunst op school

Een ècht kunstwerk op je basisschool? Dat kan!

Voor wie?       Groep 1 t/m 8
Wat?                Een echt kunstwerk met bijpassend lesmateriaal voor taal-, reken-, biologie-, drama- en
                         kunstlessen
Waar?              Op school
Hoe?               Contact opnemen met Museum Jan Cunen (karinschipper@museumjancunen.nl)

 

Bij taal aan de slag met een koekoeksklok, natuurlessen met een camera onder een vlieger, dromen schilderen op een kussensloop en dat allemaal omdat op school een kunstwerk hangt. Wacht eens, een ècht kunstwerk in een basisschool? Ja hoor, dat kan!

Leren klokkijken aan de hand van een schilderij
Sinds september 2014 hangt er op Daltonschool de Polderhof in Oss elk halfjaar een nieuw origineel kunstwerk in de gang. Van de kleuters tot de achtstegroepers, alle klassen gaan ermee aan de slag in het kader van het project Kunst op School. En dan niet alleen tijdens de kunstlessen; ook bij taal, rekenen, biologie of drama staat het kunstwerk centraal.  Leren klokkijken aan de hand van een schilderij, dat is toch fantastisch?

Enthousiast team en mondige leerlingen
Dankzij de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) zijn er kunstwerken van drie kunstenaars aangekocht en hebben de leerkrachten scholing in deskundigheidsbevordering gehad. Het team is nu niet alleen enthousiast, maar ook kundig in het gebruiken van kunst in hun reguliere lessen. En de leerlingen kunnen er ook wat van! Ze zijn veel mondiger en hebben het meteen door als er weer een nieuw kunstwerk hangt. ‘Gaan we daar ook weer mee aan het werk in de klas’?

Bent u de kunstenaar?
Gerco de Ruijter, Erik Mattijssen en Paul Klemann, aan hen de eer om speciaal voor het Kunst op School-project werken te selecteren, die ze vervolgens zelf kwamen ophangen op de school. ‘Bent u de kunstenaar?’ vraagt een kleuter aan Paul Klemann, als hij als derde en laatste kunstenaar zijn werk op komt hangen. Ze hebben het inmiddels meteen door als er weer wat nieuws hangt en weten dat ze daarmee in de les aan de slag gaan. ‘Komt u dan ook les aan ons geven?’ vraagt een bovenbouwer even later. Maar helaas, dit keer zijn groep 3 en 4 aan de beurt.

Je mooiste droom op je kussen
Niet alleen het originele werk zien is erg belangrijk, maar ook de ontmoeting met de kunstenaars staat centraal. ‘Wist je dat hij dit gewoon als werk doet?’ De leerlingen van groep 3-4 zitten op het puntje van hun stoel als Paul Klemann over zijn dromen vertelt, waar hij in zijn kunstwerken tekeningen van maakt. Vervolgens mogen ze zelf aan de slag. Ze gaan hun dromen met textielverf op een kussensloop schilderen, zodat ze altijd met hun mooiste droom weer in slaap kunnen vallen. Ook Erik Mattijssen en Gerco de Ruijter zijn op de Polderhof langs geweest om een workshop te geven. Klokkenmaskers maken met een kunstenaar of vliegeren met een camera aan de vlieger, dat doe je niet elke dag! De leerlingen hebben het er nog steeds over.

Met leerlingen over kunst praten, is dat moeilijk?
Maar hoe praat je  nou met basisschoolleerlingen over kunst? Is dat moeilijk? De docenten van de Polderhof zijn er inmiddels erg goed in, maar ook zij zaten aan het begin van het project met deze vragen. Daarom is er speciaal voor hen een cursus op film gemaakt, die nu voor iedereen toegankelijk is via het YouTube kanaal van Museum Jan Cunen. Ook al het ontwikkelde lesmateriaal en meer informatie over het project is online te vinden, via:
http://maken.wikiwijs.nl/68768/Kunst_op_School

Hier staat uiteraard ook de cursus op film en is informatie te vinden als u ook een dergelijk project op uw school zou willen. Voor meer informatie over deze en andere educatieve projecten van Museum Jan Cunen, kunt u ook altijd contact opnemen met Karin Schipper, via karinschipper@museumjancunen.nl of telefoonnummer 0412 798 007

Inschrijven nieuwsbrief

Email: