SALON - HOOGTEPUNTEN UIT DE COLLECTIE VAN MUSEUM JAN CUNEN
30 september 2018 t/m 20 januari 2019

Licht, water en lucht nodigen uit tot reflectie, blijkt uit zowel een negentiende-eeuws zeegezicht van Hendrik Willem Mesdag als de geënsceneerde wolk van Elspeth Diederix uit 2003. Een weids Normandisch landschap dat Andreas Schelfhout in 1839 maakte, krijgt een andere lading naast een foto van Viviane Sassen uit 2005 en een monumentale tekening van Erik Odijk uit 2000. De collectie van Museum Jan Cunen kent vele kleuren en gezichten, die onderling verrassende combinaties en associaties opleveren. Zij aan zij tonen we de hoogtepunten. Van de sinds de jaren vijftig opgebouwde rijke collectie negentiende-eeuwse schilderkunst tot hedendaagse fotografie. Van publiekslievelingen tot herontdekte pareltjes uit het depot. Museum Jan Cunen laat zien wat het in huis heeft. Vanaf 1933 verzamelde de Osse stadsarchivaris Jan Cunen, grondlegger van het naar hem vernoemde museum, archeologische vondsten, portretten van Osse fabrikanten, religieuze sculpturen en klederdrachten uit de streek. De romantische schilderkunst verwees naar de Gouden Eeuw, terwijl het impressionisme een inleiding vormde op de moderne kunst. Dit maakte latere uitbreidingen naar oude meesters en hedendaagse kunst mogelijk. Zo ontstond in de loop der tijd een zeer veelzijdige verzameling, die ontwikkelingen in de (Nederlandse) kunst openbaart, maar ook verrassende verbanden herbergt. Salon geeft een nieuwe kijk op het werk van George Hendrik Breitner, Johan Barthold Jongkind, Jan Toorop, Marinus Boezem, Pieter Engels, Martine Stig en vele anderen.


Hendrik Willem Mesdag (Groningen 1831 – 1915 Den Haag)
Vissersschepen in de branding
ca. 1869-1915
olieverf op doek



Elspeth Diederix (Nairobi 1971)
Cloud
2003
foto