met mammoeten, Unox en Israelstot en met 16 januari 2022De dagen in lockdown zijn door Jan Cunen benut om in zijn eigen collectie en geschiedenis te duiken. Wat doet reclameverlichting van Unox in museaal bezit? Wat heeft Blue Band te maken met Oss? Wie waren Jan Cunen en Constance, de naamgevers van het museum en de villa? Waarom is Oss de archeologische schatkamer van Nederland en hoe komen we aan topstukken van Isaac Israels, Jan Toorop en Hendrik Willem Mesdag? Deze tentoonstelling neemt je mee op reis door de verhalen achter de werken uit de omvangrijke verzameling.
Hoogtepunten uit de collectie, minder bekende vondsten en een paar bijzondere logees vertellen samen ontelbare bijzondere verhalen. Over de oudste bewoners van Oss en het Maasland, maar ook over de rijke lokale industriële geschiedenis, nauw verbonden met de oud-bewoners van Villa Constance. Over de functies van de kamers van het voormalige woonhuis en de kunst die er wordt getoond en verzameld: van Haagse School en Nederlands impressionisme tot uitdagend hedendaags, dat vaak weer op een spannende manier verwijst naar het verleden.
Jan Cunen blijft thuis is een plezierig bonte tentoonstelling die past bij deze roerige tijd. We zoeken het dicht bij huis, maar dat blijkt een garantie voor inspiratie en vele onverwachte ontmoetingen. Je komt oog in oog met enorme mammoetbotten, worstmachines, ontwerptekeningen van tapijtenfabriek Bergoss of kunstwerken van Hendrik Willem Mesdag, Thérèse Schwartze, Jan Toorop en David Bade.
Te gast in de villa
Te midden van de eigen collectie heeft Jan Cunen een aantal bijzondere gasten in huis. Genereuze particuliere verzamelaars leenden schilderijen van Piet Mondriaan en Jan Sluijters uit, Museum Boerhaave verrijkte het verhaal over Organon met het prototype van het spiraaltje. In een zaal over Oss als archeologische schatkamer reageert Galerie Door met hedendaagse sieraadkunst van onder anderen Eva Burton, Maria Hees, Idiots en Kun Zhang op de eeuwenoude vondsten én tonen we resten van de oudste in Nederland gevonden jurk. De reconstructie van dit kledingstuk werpt een nieuw en kleurrijk licht op de mode in de achtste eeuw voor Christus (lees hier meer). Nieuwsuur maakte een item over het verhaal achter deze bijzondere vondst, bekijk het hier.