In Cirkels

         

Esmee Seebregts, Colorcircle XX, 2017, 
eitempera op paneel, 40 cm

Niet rechthoekig, maar rond. Wat gebeurt er als in plaats van een rechthoekig kader of een doek op spieraam er wordt gekozen voor een cirkel?

Door de eeuwen heen zijn er de nodige tondo’s gemaakt door kunstenaars, maar ook vandaag de dag wordt er gekozen voor een ronde vorm om kunst anders te belichten of tot zijn recht te laten komen.

De afwijkende vorm dwingt tot een andere compositorische opbouw en gedraagt zich in combinatie met andere kunstwerken bovendien anders dan een rechthoek. Niet gehinderd door een kader is een cirkel op zichzelf in staat een hele wand te vullen, terwijl cirkels in groepsverband verdraagzaam blijken, omdat de ronde vormen elkaar niet bijten. Hoe krijgt dit vorm in een volledige tentoonstelling?

We verwelkomen de werken van onder andere oude bekenden zoals Kees de Goede, Wafae Ahalouch el Keriasti, Han Schuil en Marc Mulders. En er is ruimte voor jong, opkomend talent, zoals Simone Albers en Peim van der Sloot. 

De cirkel blijkt in de hedendaagse kunst zowel een motief in de schilder-, teken- en beeldhouwkunst als in fotografie, video en op het grensvlak met design. De concentrische banen in de eitemperaschilderijen van Esmee Seebregts veroorzaken een krachtige visuele ervaring. De video’s van Henk Huibers geven je het voyeuristische gevoel te kijken door een sleutelgat, terwijl het ronde binnenste van een reliëf van Levi van Veluw een tijdloze sacraliteit oproept. In alle gevallen rijst de vraag: wat doet de cirkelvorm met onze perceptie? 

tentoonstellingsconcept: Rinke Nijburg
gastcuratoren: Rinke Nijburg en Esmee Seebregts