Jan Cunen blijft thuis

met mammoeten, Unox en Israels

tot en met 30 januari 2022

De dagen in lockdown zijn door Jan Cunen benut om in zijn eigen collectie en geschiedenis te duiken. Wat doet reclameverlichting van Unox in museaal bezit? Wat heeft Blue Band te maken met Oss? Wie waren Jan Cunen en Constance, de naamgevers van het museum en de villa? Waarom is Oss de archeologische schatkamer van Nederland en hoe komen we aan topstukken van Isaac Israels, Jan Toorop en Hendrik Willem Mesdag? Deze tentoonstelling neemt je mee op reis door de verhalen achter de werken uit de omvangrijke verzameling.     

Hoogtepunten uit de collectie, minder bekende vondsten en een paar bijzondere logees vertellen samen ontelbare bijzondere verhalen. Over de oudste bewoners van Oss en het Maasland, maar ook over de rijke lokale industriële geschiedenis, nauw verbonden met de oud-bewoners van Villa Constance. Over de functies van de kamers van het voormalige woonhuis en de kunst die er wordt getoond en verzameld: van Haagse School en Nederlands impressionisme tot uitdagend hedendaags, dat vaak weer op een spannende manier verwijst naar het verleden.  

Jan Cunen blijft thuis is een plezierig bonte tentoonstelling die past bij deze roerige tijd. We zoeken het dicht bij huis, maar dat blijkt een garantie voor inspiratie en vele onverwachte ontmoetingen. Je komt oog in oog met enorme mammoetbotten, worstmachines, ontwerptekeningen van tapijtenfabriek Bergoss of kunstwerken van Hendrik Willem Mesdag, Thérèse Schwartze, Jan Toorop en David Bade.






Mammoetkaak, Unox & Isaac Israels' Slapend Meisje.