9 februari tot en met 20 september 2020
 |
Sunna Svavarsdóttir, 27.2 kg, 2019 |
|
Polders met molens, weilanden met koeien en grijze wolkenluchten versus scherven van een tegel, postpakketjes met een pinhole en zitobjecten van rubber. Zoals de schilders van de Haagse School ons beeld van het typisch Hollandse landschap vormden, zo beïnvloeden jonge Haagse talenten van nu onze blik op de wereld om ons heen. Maar hoe vertaalt het geschilderde landschap van toen zich naar de kunst van vandaag? En in hoeverre verschillen ze wezenlijk van elkaar? In ‘Haagse School X Haagse Nieuwe’ zet Museum Jan Cunen de tegenstelling tussen heden en verleden, traditie en vernieuwing op scherp. En biedt het tijdelijk de vloer aan drie toonaangevende Haagse galeries voor hedendaagse kunst.
Haagse School
Als tegenreactie op de opkomende industrie én gedreven door de uitvinding van de verftube brachten kunstenaars als Willem Roelofs, Jan Hendrik Weissenbruch en Hendrik Willem Mesdag het landschap in beeld. Niet groots en meeslepend, zoals de generatie romantische kunstenaars vóór hen, maar kleinschalig en zonder diepere betekenis: grazende koeien in een wei of de reflectie van een wolkenlucht in water waren immers van zichzelf al prachtig.
Haagse nieuwe
Tussen de ‘Nieuwe Haagse School’ en hun negentiende-eeuwse voorgangers zit minder verschil dan je wellicht zou denken. Zo blijkt Jan Hendrik Weissenbruchs uitspraak ‘Licht en lucht, dat is de kunst’ nog altijd van toepassing op een installatie van Sophia Bulgakova, en krijgt de verbrande oppervlakte van het werk van Stella Kim als vanzelf iets landschappelijks. Malou Cohen ziet schoonheid in het alledaagse, terwijl in het ludieke werk van Tibor Dieters de onderlinge verhoudingen tussen kunstenaar en kunsthandelaar in een nieuw licht worden geplaatst.
Pop-up gallery
Tijdens de tentoonstelling stelt Museum Jan Cunen één van de tentoonstellingsruimtes beschikbaar aan drie toonaangevende Haagse galeries:
Galerie Ramakers: landschap en natuur
Sprookjesachtige nachtelijke taferelen, geschilderd in donkere tinten. In de vaak wat verontrustende schilderijen van Joncquil komen mysterieuze dieren en bosfiguren tot leven. Door het zwart weg te ‘schilderen’ komt het licht van de blauwe dan wel gele ondergrond aan de oppervlakte.
Zonder gebruik te maken van fotografisch materiaal bouwt Eelco Brand zijn animaties volledig op de computer op. Laag over laag, tot er ruimtelijkheid ontstaat en het stilstaande beeld in beweging wordt gezet. Zijn betoverende landschappen werken hallucinerend en laten je er als kijker even in verdwijnen.
Kijkend naar elementaire groeiprincipes zoomt Warffemius in op botanische details. Met een paar sobere vormen weet hij sterke beelden neer te zetten, die vervolgens op je netvlies gebrand blijven staan. De combinaties en herhalingen van vormen die hij kiest, zijn even simpel als doeltreffend.
De subtiele doeken van Michel Hoogervorst stralen een aangename rust uit. Zijn schilderijen zijn vaak in kleinere en grotere porties verdeeld: rechthoeken of banen, waar heel verfijnd een ontkiemend bloembolletje in is geplaatst. Michel zoomt eveneens in, met verwondering kijkend naar planten en alledaagse voorwerpen.
Galerie Ramakers
Galerie Ramakers opende in 1994 haar deuren en is sinds 1998 gehuisvest in een negentiende-eeuws grachtenpand aan de Toussaintkade in het centrum van Den Haag, tegenover de Koninklijke Stallen en de Paleistuin. De voorliefde en specialisatie van de galerie ligt over het algemeen bij werk met een ingetogen karakter, met de natuur als terugkerend thema.
Bij de in de pop-up gallery geëxposeerde werken hangen verkoopprijzen. Bij interesse kan contact worden opgenomen met de galerie.
Deelnemende kunstenaars
Bernard Blommers |
Sophia Bulgakova |
Johannes Bosboom |
Malou Cohen |
Jacob Maris |
Tibor Dieters |
Jozef Israëls |
Anne Geene |
Hendrik Willem Mesdag |
Stella Hyunji Kim |
Jan Hendrik Weissenbruch
|
Nynke Koster |
Matthijs Maris |
Sybren Renema |
Willem Maris |
Sunna Svavarsdóttir |
Anton Mauve |
Erik-Jan van der Schuur |
Willem Roelofs |
Arjan de Nooy |