30 september 2017 t/m 11 februari 2018 Bekijk ook de andere tentoonstellingen bij het thema POWERVROUWEN:
De sculpturen van de in Oss geboren beeldhouwer
Margot Homan (1956) verleidden de beroemde kunsthistoricus Ernst H. Gombrich ooit tot de uitspraak: “Het is werkelijk een troost dat een dergelijk meesterschap nog bestaat.” Van krachtig in brons tot kwetsbaar of sereen in marmer, Homan weet in haar sculpturen de vrouw op iconische wijze neer te zetten: universeel en geïdealiseerd, waardoor er een bijna bovenmenselijke sfeer rond haar beelden hangt. Tegelijkertijd zijn deze powervrouwen door hun bezielde emotie uitgesproken menselijk. Homan: “De expressie van een rug is voor mij even belangrijk als die van een gezicht: uit ieder lichaamsdeel spreekt gevoel.”
(Gevleugelde gedachte - Margot Homan, 1978)
Met haar vormentaal en vakmanschap plaatst Margot Homan zich in
een eeuwenoude sculpturale traditie. Gesteund door haar kennis van
de anatomie ontstaan haar figuren vanuit een idee of concept. Naar
model werkt ze zelden. “Het gaat mij er niet om dat de verhoudingen
honderd procent kloppen, maar dat een houding of beweging waarachtig
overkomt.” Homans vrouwfiguren zijn vol dynamiek, vertonen
soms haast mannelijke trekjes en zijn zowel gevoelig als krachtig. “Ik
zoek naar een balans tussen tegengestelden, tussen het hogere en het
puur menselijke, tussen het mannelijke en het vrouwelijke, tussen strijd
en aanvaarding, emotie en berusting.” Haar beelden zijn verstilde
momenten in een bewogen leven.
(Verbondenheid, Anima Animus - Margot Homan, 2011)