Placeholder for Carla van de Puttelaar 20200514 57Carla van de Puttelaar 20200514 57

Afgelopen 09.02.2020 - 20.09.2020

Artfully Dressed, Women in the Art World

Deze tentoonstelling is voorbij. 


Al meer dan vierhonderd getalenteerde vrouwen uit de internationale kunstwereld legde ze vast, gestoken in bijzondere kleding. Zelf is ze er één van: Carla van de Puttelaar. Haar portrettenreeks Artfully dressed: Women in the Art World verenigt de persoonlijke verhalen van krachtige vrouwen in de kunst en haar voorliefde voor designerkleding. 

Onlangs publiceerde The New Yorker een indringend portret van Astrid Holleeder, waarmee Carla van de Puttelaar de Zilveren Camera won. De afgelopen jaren werkte Carla van de Puttelaar in binnen- en buitenland aan een gestaag groeiende portretserie waarin ze vrouwen in de kunstwereld vastlegt in bijzondere kleding. Een selectie daarvan was van 31 oktober tot en met 5 november 2019 voor het eerst te zien op TEFAF New York. Haar naakten waren al eerder dit jaar in Museum Jan Cunen te bewonderen als onderdeel van de groepstentoonstelling Naakt of bloot?.                                                            

Met portretten van Maria Balshaw (directeur Tate Art Museums and Galleries), Hester Diamond (verzamelaar), Iris van Herpen (fashion designer), Emilie Gordenker (directeur Van Gogh Museum), Hannah Rothschild (schrijfster), Irina Sokolova (curator Hermitage, St. Petersburg), Yvette van Caldenborgh (bestuurslid Museum Voorlinden), Fusien de Bijl Vroe (directeur Vereniging Rembrandt) en vele anderen toont Van de Puttelaar - voorzien van haar eigen signatuur - het aandeel en de diversiteit van vrouwen in de kunstwereld. Met de wereldwijde aandacht voor female empowerment en de huidige internationale belangstelling voor dit specifieke project komt de tentoonstelling Artfully Dressed in Museum Jan Cunen op het juiste moment.                                                                                 

Van de Puttelaar: ‘De afbeelding moet het portret ontstijgen, méér zijn dan dat. Er moet een soort magie ontstaan, alsof je naar een andere wereld kijkt.’ Die magie hangt bij Van de Puttelaar, naast de connectie die ontstaat met het model, vaak samen met haar geraffineerde gebruik van daglicht en de schilderkunst als bron van inspiratie: ‘Mensen vragen mij vaak welke fotograaf me inspireert. Daar kan ik wel antwoord op geven, maar het gaat niet om de fotografie; ik raak ook geïnspireerd door schilderkunst, de portretkunst van oude meesters, of hoe het licht via een raam weerkaatst,’ zegt ze. ‘Dat is het toch vooral: het licht. Hoe het ineens in een oog valt of een gezicht verlicht. Dat moment, dat vind ik zó mooi.’

"Zorgvuldig drapeerde Carla zowel mij als het kledingstuk dat ik aankreeg. Gelegen op een stretcher, gehuld in een priestersmantel met borduurwerk uit de Verdi opera Aïda in Londen, zag ik haar vanaf een ladder het juiste beeld schieten. Wat ik toen nog niet kon vermoeden, zag ik pas achteraf. Het resultaat ontsteeg het moment. De foto laat mij zien, maar los van een plaats of tijd, waardoor ik er van een afstandje naar kan kijken – ben ík dat?’"

Merel van den Nieuwenhof , conservator

Niets missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.