Met een soundtrack
Geluid heeft effect op wat je ziet. Hoe dat werkt? Dat ontdekken leerlingen in ons museum, met op hun hoofd een silent disco koptelefoon. Ze koppelen muziek en geluiden aan kunstwerken. Ook kiezen ze een werk uit waar ze zelf een soundtrack voor maken.
Sommige geluiden vallen op. Andere heb je al zo vaak gehoord dat je brein ze automatisch filtert. Je neemt ze niet waar, terwijl ze wel effect op je hebben. Dat merken de leerlingen als ze in ons museum kijk- en luisteropdrachten doen. Ze dwalen door de museumzalen en horen geluiden via hun koptelefoon. Plotseling worden dat nieuwe sounds.


FRISSE BLIK
Als groep en in duo’s bedenken de leerlingen welke muziek past bij welk kunstwerk. Daardoor ervaren ze de werken op een andere manier en met een frisse blik. Ze benoemen wat ze zien en horen, praten erover met elkaar en leren reflecteren. Na de tour kiezen ze een kunstwerk en maken daar een eigen soundtrack bij.
Goed om te weten
Begeleiding: Voorbereiding in de klas is niet nodig. Per klas zijn er twee begeleiders nodig vanuit school.
Vakken: Beeldende vorming, Mens & Maatschappij
Duur: 1,5 uur
Prijs: € 105 per groep (maximaal 16 leerlingen + begeleiders)
Betalen: met CJP Cultuurkaart of een factuur achteraf
'De combinatie kunst en muziek werkt heel goed. De fantasie van de leerlingen werd geprikkeld en ze werden uitgedaagd om goed te kijken. De kunstwerken kwamen echt tot leven! Ook het maken van de soundtrack vonden ze superleuk. Kortom: de interactie en het multidisciplinaire karakter van het programma spreken zowel de leerlingen als mij als docent aan.'
Simone Li , docent kunstvakken, Het Hooghuis
CLUB ZIEN
Ogenschijnlijk is ontwikkeld door Club Zien, een samenwerkingsverband van 11 Brabantse musea. Samen maken ze musea toegankelijker voor vmbo-leerlingen.
Niets missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.