Placeholder for Karen Sargsyan Karen Sargsyan, masker voor Sign of the Times, project van Frank van der LindenKaren Sargsyan Karen Sargsyan, masker voor Sign of the Times, project van Frank van der Linden

Afgelopen 06.10.2019 - 26.01.2020

Karen Sargsyan, Dialoog

Deze tentoonstelling is voorbij. 

Karen Sargsyan aan het werk zien heeft iets magisch. Binnen no time transformeert onder zijn handen het platte vlak in driedimensionale, gelaagde sculpturen. Gewapend met lijmpistool en stanleymes maakt hij vlotjes sneden, instinctief aanvoelend waar hij die moet plaatsen om tot de gewenste vorm te komen. Het resultaat zijn kleurige, vaak naar geschiedenis, kunst of literatuur verwijzende personages, bevroren in een expressieve beweging. 

Sargsyan nam in de periode van 6 oktober 2019 tot en met 26 januari 2020 deel aan de groepstentoonstelling Sign of the Times. Naast het tonen van zijn beelden wilde Museum Jan Cunen de bezoekers ook de achterliggende werkwijze laten ervaren, van dichtbij en met de mogelijkheid tot interactie met de kunstenaar. Daarom had Sargsyan tijdens de looptijd van de tentoonstelling de bovenverdieping van het museum omgetoverd tot werkplek. Omringd door een aantal reeds voltooide werken nam hij bezoekers live mee in zijn maakproces. Dit resulteerde in twee sculpturen, gemaakt voor en geënt op de locatie, die aan de collectie werden toegevoegd.

De vrije opdracht die Museum Jan Cunen aan Karen Sargsyan had meegegeven voor deze werkperiode, was om te reageren op zijn tijdelijke werkplek: het museale pand en haar voorgeschiedenis. De felle concurrentiestrijd tussen de Osse margarinefabrikanten Jurgens en Van den Bergh, waarbij onder meer de villa waarin Museum Jan Cunen is gehuisvest een rol speelde (gebouwd door de een en later bewoond door de ander), sprak de kunstenaar direct aan. Sargsyan stelde voor om Van den Bergh en Jurgens te verbeelden in bewegende beelden van aluminium en koper. Volgens de kunstenaar was het “een emotioneel gesprek tussen twee concurrenten met veel gebaren over en weer.”

Placeholder for Karen SargsyanKaren Sargsyan

"Ik vind het belangrijk dat mensen kunnen zien hoe ik werk en dat ze vragen kunnen stellen"

Karen Sargsyan

De gekozen titel, Dialoog, verwees naar de verschillende lagen die in het project samenkwamen. De twee margarinefabrikanten vormden het uitgangspunt voor de sculpturen, die in een totaalcompositie middels hun expressie en beweging visueel met elkaar in dialoog gingen. Daarnaast creëerde het project een dialoog tussen heden en verleden en tussen twee verschillende werelden: die van de kunstenaar en de zakenwereld, waarin Sargsyan zich speciaal voor deze gelegenheid had verdiept. In letterlijke zin ontstond er op zaal een dialoog tussen de toeschouwer, de kunstenaar en zijn werk. Middels sensoren reageerden de beelden op de bewegingen van voorbijgangers door zelf in beweging te komen.

In bredere zin zag Museum Jan Cunen het project als een kans om in dialoog te gaan met de kunstenaar en om toekomstige samenwerkingsprojecten verder vorm te geven, waarbij de wisselwerking tussen maker en museum centraal zou staan.

Niets missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.